diumenge, 23 de setembre del 2007

LA LLENGUA: MITJÀ D´EXPRESSIÓ I COMUNICACIÓ


La veritat és que feia temps que tenia ganes de parlar d´ aquest tema; però alhora, sóc conscient de les reaccions que pot provocar, ja que hi ha molta gent que pensa ben diferent de mi. De totes maneres, qualsevol opinió sigui la meva o d ´altra persona, és ben respectable, així que m´ he decidit a publicar el que penso.
La frase que englobaria tot el meu pensament podria ser aquesta: La llengua és un mitjà de comunicació i expressió.
Aquesta és per mi la finalitat de la llengua , del seu ús oral o escrit.
Fer-la servir per comunicar-nos amb els altres éssers humans, per sentir-nos bé ja que ens acosta als altres, ens relaciona, ens comunica, ens fa propers...Aquest és el veritable i preciós sentit de la llengua.
Quan llegim un poema que ens emociona, quan aclarim un malentès amb un amic, o la lletra d´ una cançó ens fa tornar a un moment especial viscut abans...Això és llengua.
Tal com diu el gran escriptor i poeta bisbalenc Antoni Puigverd," la llengua és un mitjà de comunicació, no un instrument de combat".
M´ identifico totalment amb aquesta opinió, ja que no m´ agrada polititzar la llengua. Hem de desvincular una cosa de l´ altra i dissociar totalment la llengua de la política o el nacionalisme.
Així ho sento i així ho expresso.

A més a més, crec que tots hem de vetllar per mantenir la llengua viva, però no amb el sistema "L´HAS D´APRENDRE PERQUE VIUS AQUÍ I PUNT"( ja que això porta els humans a un reflexa- rebuig) sinó, buscant alternatives per introduir-la, per motivar el seu aprenentatge i les ganes de poder expressar-se i comunicar-se amb els que ens envolten amb més qualitat i riquesa.

He treballat durant nou anys en una escola amb un 99% d´ alumnat castellano-parlant, i la meva experiència m´ ha demostrat que la llengua s´ aprèn si t´ ensenyen a estimar-la, sense imposicions radicals, amb molta pedagogia.

Així és com s´arriba lluny...

38 comentaris:

Anònim ha dit...

chapeau Estela, ja tenia ganes de tornar a llegir-te, perque els teus escrits dificilment em fan trobar una postura en desacord.ben plantejat.

Anònim ha dit...

sí que és un punt de vista acceptable i raonable tot i que no te´l compartirà tothom.El que és evident és que la llengua ha d´entrar amb suavitat.salut.

Anònim ha dit...

per mi llengua és país però estic d´acord en que hem de buscar estratègies per fer que els nouvinguts l´aprenguin.

Anònim ha dit...

la teva comitiva més radical-nacionalista de ciu et cremarà si dius això jajajaja, ara jo trobo que tens tota la raó, i si cal parlo castellà, anglès,o el que sigui.tot i que adoro catalunya i la meva llengua.

Mònica ha dit...

Sí ben cert Estela, està demostrat que els idiomes com molts altres aspectes de la vida s'aprenen millor amb pedagogia,el principal és posar-hi voluntat. M'agrada molt l'enfocament. Felicitats!

DOLORS ha dit...

Estela penso que el teu post el podria dividir com a mínim amb tres parts , en dues estic d'acord :
1/ La llengua és un mitjà de comunicació i d'expressió.
2/Calen pedagogies innovadores per introduir i fer estimar la llengua als nouvingut.
La tercera és en la que dubto que la relació de les persones amb la llengua sigui només un fet individual com presentes tu.
Per mi, també és un signe d'identitat de les persones i del país. Conèixer la llengua del país on vius és quelcom primordial per estimar-te´l, per identificar-te i per ser part d'ell mateix.Ja que amb aquest tema hem polemitzat diverses vegades, et recomano que llegeixis l' assaig de Patricia Gabancho,un recull d'idees sobre la cultura i la llengua de casa nostra-El preu de ser catalans-una cultura mil.lenària en vies d'extinció-.Quan vulguis en tornem a parlar. Petons i recupera´t aviat

DOLORS ha dit...

Anava tan disparada en contestar-te que fins i tot he escrit un parell de'errades d'ortografia. Perdona.

zel ha dit...

Cordills, Dolors, vés a la meva página i veuràs el pensament comunitari com funciona. Estela, reina, salut i força. Jo també tinc punt d'acord i de desacord. Jeje

Anònim ha dit...

estic totalment d´acord, ja que tot i ser català d´origen , considero que la llengua no la podem imposar d´aquesta manera al nouvingut, s´ha d´entrar poc a poc.petons.

Anònim ha dit...

Quina passada!! aquest és l´autentic sentit de la llengua, pur, evident i real com la "vida misma".

Anònim ha dit...

havia passat moltes vegades i em trobaba amb el post de les maletes sempre, sort que ja ets aquí.
Jo si que lligo política amb llengua però tens molta raó en molt del que dius.adeu xata.

Anònim ha dit...

Tens rAÓ EN UNA PART, PERÒ JO INTERPRETO COM NA DOLORS QUE LA LLENGUA ES MÉS ENLLÀ DE LA COMUNICACIÓ ENTRE DUES PERSONES. CAL SENTIR-TE CATALÀ PER PARLAR EL CATALÀ I AIXÒ S'APRÉN ESTIMANT CATALUNYA.I TU?ESTIMES CATALUNYA O NOMÉS VIUS AQUÍ PERQUÈ T´HI GUANYES LA VIDA?ETS MILITANT DE CIU'

Estela ha dit...

Xicu:
Primer et diré que no sóc militant de CIU,vaig anar a llistes com independent.
Del que pots estar segur és de que estimo Catalunya i el català,sóc nascuda a Barcelona i no crec que de Barcelona a Girona hi hagi gaire diferència d´identitat, no?
En quant al sentit de la llengua, conec molts immigrants que continuen sentint-se del seu país pero han aconseguit parlar català amb comoditat gràcies a persones que els han ajudat a estimar aquesta nostra llengua d´una manera adequada.
En cap moment he dit que no m´estimi la llengua catalana i que no consideri que forma part de la nostra identitat, de fet la parlo cada dia amb el meu fill, amics... però no m´agrada la radicalització del seu ús,simplement.
salut.

Anònim ha dit...

molt bé contestat estela!som catalans però no vol dir que hem de ser obligatoriament radicals amb la llengua. Jo sóc nascut a Barcelona també, i a casa hem parlat sempre català, estimem Catalunya però podem parlar també qualsevol altra llengua sense perdre la identitat, com el castellà.Qui és ningú per venir a dir-me que no estimo Catalunya si parlo castellà amb segons qui? estic fart de Carods Rov...s

Anònim ha dit...

Carles vilanova estimar la llengua catalana és parlar la castellana, la francesa, l'àrab, l' anglesa,i quan no tingui societat lingüística per parlar-la i la perdem què diràs?Ah és clar a tu et serà igual!

Anònim ha dit...

Totalmemt d'acord am l'anónim anterior.

Anònim ha dit...

Perdoneu la falta.

Anònim ha dit...

l´Estela no parla de perdre res, ens anem per les branques, parla de no polititzar tant la llengua, no de no fer-la servir.Jo he parlat català desde marrec amb la meva avia i avi, pare i mare ,sempre ha estat la meva llengua, però cadascú que parli el que vulgui o començarem a semblar en Franco amb tanta imposició.

Anònim ha dit...

Hola Estela,veig que hi ha molta gent que esperava que tornesis,jo una d´elles.Respecta al comentari que fas estic d´acord amb tu. Un peto wapa

zel ha dit...

Respectant opinions properes i conegudes o anònimes (recordem que hi ha l'opció de deixar el nom o el psedònim)s'ha de matitzar que.
-la llengua està instrumentalitzada políticament des del moment que proposen llengües de primera, segona, tercera... categoria.
-si ha de servir per comunicar-nos, d'aquí ben poc, s'haurà d'ensenyar àrab, amazig o berber a les escoles, n'hi ha en algunes tants que serà indigne que no rebin educació en la seva llengua materna.
-d'altra banda, hi ha partits que propugnen una lluita aferrissada pel dret a que el seus fills siguin escolaritzats en castellà, tot i que en un grup classe poden ser minoria.
-la llengua és una eina de doble tall. La llengua s'ha imposat o prohibit i no vem començar nosaltres (els meus avis no entenien un borrall de castellà i jo el vaig aprendre per collons. De gran vaig aprendre a escriure la meva materna, no em vingueu en que no està ha estat i estarà polititzada.
-podem tancar els ulls i dir que eren d'altres temps, no senyor, jo em trobo amb gent que fa un piló d'anys que és aquí i no es dignen a parlar-ne ni una paraula.
-la política lingüística dicta els referents, i això no és discutible, que coi no està polititzada.
-si voleu pintar la vida de color de rosa, i us ho creieu, m'està bé, però no aneu de tolerants amb qui no ho és amb nosaltres.

Anònim ha dit...

aquesta que escriu la biblia fa servir un vocabulari català molt ben ...(collons,coi )

zel ha dit...

Aquesta que escriu la Biblia podria escriure també l'Alcorà, el llibre de Job, La llei de Murphy i el que sigui si es tracta de defensar la meva llengua. Tinc nom i página, i tu, anònim?

Anònim ha dit...

hola a tots i totes després d´un mes sense saber res. Estela m´alegro que tornis a estar bé, he llegit el teu post i m´agrada força, encara que no defensi tot el que dius el trobo força adient i en una línia molt correcta.una salutació molt cordial.

Anònim ha dit...

així vols saber qui sóc ZEL?SÓC...
EL....Zorro jajajajajajajaj

Anònim ha dit...

interesante noticia para ser escrito por una catalana, aunque he necesitado un poco el traductor, pero me ha gustado mucho la idea concreta de la lengua.Que quede claro que me encantan los catalanes, un saludo.

Anònim ha dit...

estela,tot i sentir la llengua desd´un enfoc una mica diferent,comparteixo una gran part de la teva opinió.És a dir,la idea principal la comparteixo.

Anònim ha dit...

encara no dormo i he entrat a fer una ullada al teu blog.Gens malament la idea que vols fer arribar i ben evident per totes les que som tolerants amb tot, inclús amb la llengua i el seu ús.felicitats.

Anònim ha dit...

m´agrada molt que hi hagi gent que no
pensi que la seva llengua és la única vàlida al món, perque en aquestes poblacions hi ha gent de mires molt tancades i estretes.

Anònim ha dit...

La mira petita per la llengua la tenen els que no veuen que la prederem si continuem així.La política lingüística de Pujol ha estat nefasta pel país, així ho reconeix ell mateix en les publicacions i ara els de CiU encara ho defenseu menys que ell? a on arribarem? Sort que hi ha gent que ho té més ben entès que vosaltres.Per cert Zel tu també ets d' ERC?

zel ha dit...

Pel fiti,
Fiti, l'única militància que he exercit activament i de fet, és la de l'ecologisme, sóc simpatitzant del PSC, però és clar, del d'abans, ens entenem? M'he mogut en moltes campanyes, i he signat molts manifestos, sempre en contra d'alguna cosa que atemptés contra la llibertat d'expressió, de pensament, contra tot allò que vagi en contra dels drets humans, evidentment. Ara, no sóc ni estic afiliada a cap partit. JO també crec que perdrem la llengua si la política no és ferma. Salutacions.

Anònim ha dit...

això de fiti va per fitipaldi?per cert, dins de ciu hi ha 100000000 d´opinions i la de l´estela és vàlida com qualsevol altra tal com ha escrit ella al principi,i ser de ciu no és cap cancer, al contrari, els que us hauriau de mirar SOU els d´en Carod.per cert jo no veig cap atac a la llengua en aquesta composició, post o diga-li com vulguis.

Anònim ha dit...

Molt poca delicadesa per les persones que tenen càncer a les quals els hi envio la meva mes gran estima.

Anònim ha dit...

quin to més agressiu zel...no m´agrada gens

zel ha dit...

Agressiu? Que he cremat alguna cosa? Ha sortit del meu teclat alguna paraulota? He insultat ningú? He parlat de les misèries del poble com en d'altres blogs? M'he carregat alguna persona de mala manera? Caram, ara un anònim, de la resposta planera en diu agressivitat. T'ho hauràs de fer mirar, ja em sap greu. Petons, Estela, maca, fins demà!

Anònim ha dit...

crec que la gent ja parla de coses que surten del tema.A veure si us calmeu, per cert, estela ets la regidora que està més bona , un petonàs.

Anònim ha dit...

aquest últim també s´ha surtit del tema no? ara que millor un piropo que el contrari, vinga ja et visitaré a la propera reflexió, un saludo estela.

Anònim ha dit...

com a opinió tens tot el dret a defensar la teva, a més a més som molts a Catalunya que pensem així i no ens atrevim a dir-ho per si de cas ens tatxen de no catalans etcetc visca la llibertat d´opinió i visca la llengua com a mitjà d´expressió, ja en tenim prou de que ens vinguin els senyors Carod, Mas... and company a dir-nos com i quan hem de parlar així o així.Si senyora, visca la teva manera de fer xata!

Anònim ha dit...

sembla ser que som molts que pensem així, viscaaaaaaaaaaaa