diumenge, 7 d’octubre del 2007

EL VEL DEL LA DISCÒRDIA


La notícia de la nena de 6 anys que va ser expulsada de l´escola per anar amb un shador a classe ha portat força polèmica aquesta setmana, i la veritat és que és un tema que no podem passar de llarg ja que ens hi trobarem cada vegada més sovint i crec que és força complex.
La veritat és que aquest tema m´ interessa molt , ja des que a França es va crear la mateixa polèmica he parlat sovint amb moltes noies i nenes marroquines del meu entorn, molt proper a aquesta cultura.
Crec que hi ha diversos punts a tractar, però el primer seria:
Qui té més raó?
1- Els que defensen una societat laica amb igualtat per tots els membres educatius i per tant pensen que això suposa un signe de desigualtat de la dona envers l´ home

o pel contrari,

2- Els que defensen la llibertat de culte i el dret a anar vestit amb els signes que cadascú vulgui.

Jo crec en la bona voluntat de les dues posicions, ja que els primers el que intenten és que l´ adaptació d´ aquestes nenes a la societat acollidora es produeixi amb una normalitat absoluta;

i els altres, com persones tolerants, consideren que el fet de veure una nena amb vel no ens fa cap mal ni ha de molestar ningú.

Personalment crec que el problema radica des de la base.
El que s´ hauria de tenir en compte per decidir és l´ opinió d´ aquestes nenes i no tant la nostra o la de les institucions, ja que són elles al cap i a la fi les que acabaran portant o no portant aquest mocador.
Avui dia, entre les adolescents marroquines corre la idea de que el mocador és un signe amb voluntat identitària ,o de moda, més que religiosa, però cada persona és un món i al igual que els nostres adolescents (hi ha qui adora els pircings i qui els detesta, o els tatuatges, raspes etc etc), les noies marroquines deurien tenir el dret a escollir si volen o no portar mocador, ja que això no les farà millors o pitjors persones. A més, moltes se senten malament si no el porten i d´ altres tot el contrari. Aquesta decisió s´hauria de respectar.
Amb el que no estic d´ acord, és amb els pares que posen el vel a nenes petites amb l´ excusa de que la nena el vol portar. Això la majoria de vegades no és cert, i si en algun moment una nena de 6 anys ho vol fer és tracta d´una mena de joc d´ imitació de la mare però no ho podrà ser com a signe religiós. A aquesta edat no m´ ho crec per molt que els pares de la Shaima ens ho vulguin fer creure.
Conec molts casos de nenes de entre 8 i 12 anys que ploren perquè no el volen portar i les obliguen a casa. Això sí que ho denuncio perquè el culpable acostuma a ser en molts casos alguna persona de la comunitat (fkers, veïns,) que influeixen sobre la voluntat real dels pares.
Crec que tots plegats hem de vetllar pel benestar d´ aquestes nenes que són una bona part de la futura població femenina del nostre país i entendre que la millor integració serà sempre la de deixar-les conservar i adoptar el millor de les dues cultures i ningú millor que elles mateixes per prendre la decisió.

Aprofito per desitjar un feliç dia de laid a tots els musulmans deCatalunya:

AID MOUBARAK SAID.


24 comentaris:

Anònim ha dit...

Aquest comentari dels religiosos o fkers que dius que donen idees a la comunitat musulmana és una realitat.Aquí mateix a Torroella els hi donen unes idees a la mesquita molt del segle passat RESPECTE AL TRACTA A LA DONA, i quan arriben a casa cumpleixen amb això per por a la comunitat en general.Totalment d´acord.

Anònim ha dit...

jo també estic d´acord, crec que les nenes han de decidir quan son grandetes i ja està, com una cosa natural a la nostra comunitat.una abraçada.

Anònim ha dit...

la frase en àrab mola pero no se que diu

zel ha dit...

Un post d'aquest estil ha provocat molts comentaris al meu blog, o sigui que prepara't, reina! Jo, tolerància total, cadascú a fer el que li digui el cor o la mama, que també manem.

Anònim ha dit...

jo estic amb l´Estela, quan son petites s´han de deixar tranquiles i ja grans que decideixin elles.

DOLORS ha dit...

Realment és un tema "tibant".Per la meva feina veig moltes dones amb mocador i n´hi ha de tot tipus:les que venen a consultar amb l'home al costat i elles no diuen ni paraula (i tu penses malament) i les que vénen a fer una consulta de treball,nòmina, vacances acomiadament,indignades!. Treballo en el mateix despatx amb una companya,l'Aisha ,que porta mocador, és llicenciada , parla i escriu un català correctíssim i li va sobtar molt la polèmica, però té una filla de 5 anys i em deia , "Dona jo no li posaria mocador ara,perquè com farà les activitats extra-escolars?, com farà l' educació física?, com s´ho farà per jugar a l'hora del pati amb el que ella és moguda sense que li caigui?"
A dintre meu vaig pensar n´hi ha que en fem una polèmica i n´hi ha --per cert més implicats -que ho tracten amb tota normalitat

Anònim ha dit...

estela el món àrab és difícil de comprendre, ja sabem que estàs molt ficada en el tema però jo crec que no es fan gaire, aquesta comunitat amb la gent del país, sempre van a les seves botigues, que per cert, tanquen a lhora que volen,i es reuneixen sols als bars, és a dir, que no tenen gaire interès per integrar-se, i si troben una filla amb un cristià, pobra noia la que li cau! que vols que et digui...

Anònim ha dit...

totalment d´acord , deixeu a les nenes que decideixin elles.una abraçada.

Jo Mateixa ha dit...

Parlo per expriència en aquest tema, doncs el meu homes es àrab, be, es bereber.

Des del primer dia l'hi vaig dir que jo no em posaria mocador al cap ni faria el ramadà, i que si algun dia teniem filles no les obligariem a portar mocador, que en tot cas, quant fosin grans, els hi argumentariem el per que del mocador, el seu significat i que elles triesin.

Mai m'ha posat cap pega ni en aquests temes ni en cap d'altre, em cuida, em mima, ell fa els llits, ell renta, ell cuina, ell no es UN MORO com ho podrien ser alguns del homes tant espanyols i machotes ibéricos que ronden per casa nostre.

Suposo que cadascú es com es i jo he tingut molta sort d'ensopegar amb un home tant especial com el meu :-)

També recomec que normalment van en clans, però es que es com els xinesos, que no s'integren, o els gitanos que sempre van en colla, però això també va en conconància amb el caràcter de les persones. El meu xicot es relaciona amb els meus amics, amb la meva familia i cap problema i jo em relaciono amb les seves amistats àrabs i perfecte, no he tingut mai cap problema.

Per que no ens preocupem més del que passa dins de casa nostre (cadascu en la seva) i deixem que la resta de la gent faci la seva vida??, això si, respectant als demès, obviament.

Pel que fa a les botigues, algu de vosaltres ha entrar a comprar a una botiga àrab o es que teniu por de que us mirin diferent???, jo hi he anat molts cops per que tenen els productes molt millor de preu i amb una qualitat inmillorable, i ningu m'ha mirat malament, tot al contrari, hi he anat sola sense el meu xicot i han estat super respectuosos amb mi (i a ell encara no el coneixien)!!!!!

Ho sento, quin pedazo de comentari que t'he deixat, jejejejejejeje.

Petons guapa!!!!!

Karim Sabni el Garraf ha dit...

El tema del vel es un tema complicat que no s’ha de tractar amb frigolitat com ho fan des dels mitjans últimament i no mes poden parlar d’això gent amb coneixement de causa han de saber de que parlen i de quina cultura religiosa parlant, i malauradament tothom parla de tot ultimament, i es trist escoltar a gent començant parlen de vel i acabant amb les botigues del immigrants (marroquins, xinesos, equatorians, argentins...) simplifiquem massa les coses i això es perillós.
Per exemple jo mai se m’acudiria demanar que les monges es treguin el hàbit ... per exemple ja que se això lo únic que farà es crear crispació i no aportaré a aquesta societat res de res, una societat tan diversa com la catalana i que això no es temporal i ho hem d’assumir.

Estela et felicito per la teva opinió sobre el tema de la nena Gironina que li volien privar del dret a la educació no mes per portar una vestimenta diferent a les seves companyes.

una abraçada !!

zel ha dit...

Karim, jo estic completament d'acord amb tu, hi ha coses amb les quals no ens podem posar ni tenim dret a fer-ho i també pel que fa a les generalitzacions sobre com i de què viuen, aquí de tota la vida hi ha hagut molts que han viscut del "cuentu" fent veure que treballaven 8 hore i realment xerren i mengen i beuen i passegen més que no pas treballen. Apa, que es rasqui qui li piqui.

Anònim ha dit...

hola estela,jo com ja saps m encanta tot lo relacionat amb el mon arab,i respecto les seves costums.Pero aixo del mocador trovo que es masa, em de pensar que els nens poden arrivar a ser molt cruels.Aquestes nenes haurien de poder decidir a una certa edad si volen portar el mocador o no.UN PETO

Anònim ha dit...

estela no se si opinar perque crec que no tinc ni idea del tema, val més que ho deixi per persones que esteu a prop dels àrabs i sabeu de que va.Ara , el post és d´una bona qualitat,i desde fora em sembla super evident tot el que dius, molt bó maca.

Estela ha dit...

Bona nits a tots. Primerament gràcies per tots aquets missatges i per passar una estona amb mi quan podeu i us ve de gust.
Veig que la majoría em doneu força la raó amb el tema del vel.
Karim gràcies per la felicitació,vinguent de tu és tot un honor.
Zel, tu tan tolerant amb les cultures... com sempre.
Dolors, igual que la ZEL, en aquest tema totes 3 pensem semblant.
Josep María, pot ser, si un dia mires d´obrir una mica la teva ment, pensaràs ben diferent.Pot ser hauríes de començar per coneixer algú d´altra cultura.
Montse ja se que penses així, ho hem parlat moltes vegades, ets un sol.
Jo mateixa: veig que estàs com jo. De fet porto desde els 16 anys en el món àrab, però a més a més el meu marit és marroquí de llengua àrab, un chamali(del nord), i tenim un nen de 8 anys, l´Omar.
Cap problema en temes culturals ni amb ell ni amb el nen.De fet el meu fill ho viu de manera supernatural.Una abraçada.
Quima, Rosa i Mercè moltes gràcies també.

Striper ha dit...

Jo totalment en contra del vel no es un signe cultural tambe ho seria l'ablacio del clitoris, no es poden permetre que a menors els hi posin simbols de sumisio.

Anònim ha dit...

el vel no molesta a ningú però indica
que l´home fot el que vol i la dona s´ha de tapar bla bla bla. estic en contra del vel.és un símbol masclista 100 per 1000.

Anònim ha dit...

penso que és un tema una mica especial, ja que no m´agrada veure les dones tapades i ficades a casa i els homes àrabs al bar amb la cervesa i mirant el cul de tota la noia que entra.

Anònim ha dit...

bona reflexió amiga estela

nomesploraria ha dit...

Hola Estela. Gracies pel teu comentari.
Delicadíssima qüestió de la que sincerament en desconec la solució.

Anònim ha dit...

Bon article Estela. Sigueu valents a la oposició i continueu així. Era votant de UPM perqué em queien simpàtics, peró veient el que han fet amb els sous, no els penso tornar a votar.
Carmina.

Anònim ha dit...

estela jo estic d'acord amb el que has dit, tenen que ser elles que decideixin el que volen o no i ja esta.petons guapa.

Anònim ha dit...

estela jo estic d'acord amb el que has dit, tenen que ser elles que decideixin el que volen o no i ja esta.petons guapa.

Anònim ha dit...

Crec que feu demagogia. No es cert que als vostres nens els obligueu a fer la comunió? No els enganyeu amb festes i regals per aquest dia? Qué dexideixen ells? RES.
Que dirieu si es fos ilegal portar una creu a l'escola? Mentrestant aneu a actes on el folclore àrab és ben aceptat. Que voleu? Ells son així , i així els em de respectar, això es integració i no una falsa "tolerancia". Els podem ajudar a entrendre la nostra cultura i els drets de les persones, però d'aquí a prohibir el vel i hà un camí molt perillòs. Perqu´é els hi posem entrebans per fer una Mezquita? Ells no tenen drets? Només els volem per treballar i callar? O us penseu que la integració no el alguna cosa més que compartir? Tot això em sona a colonialisme a casa propia, com a l'epoca dels escalus d'America.

Anònim ha dit...

Com t'agraden els temes de diversitat cultural t'envio aquesta presentació de diapositives de dones del món que vaig puja a slideshare.

http://www.slideshare.net/soler101/dones-del-mon/

Salutacions des de Bloctecnia. ;-)